Iggy Pop / The Passenger


俺は生きたい!って叫んでいる男の歌。
ソロで一番好きな曲。
歌詞だけ見れば、平凡な青春讃歌のように受けとられかねないけど、
イギーが歌うと違ってしまう。
とにかく凄みのある歌ってことだ。
気安く"Punk"なんて言うなってことか。
 

Gzowski interviews Iggy Pop - Punk Rock Comes to Canada - CBC Archives

伝説のインタビュー。しっかり見れるようになってました。
MOGWAI "Punk Rock"でサンプリングされている有名なスピーチです。
 
I'll tell you about punk rock:
punk rock is a word used by dilettantes and, uh... and, uh...   heartless manipulators, about music...
that takes up the energies, and the bodies, and the hearts and the souls and the time and the minds,
of young men, who give what they have to it, and give everything they have to it.
And it's a... it's a term that's based on contempt;
it's a term that's based on fashion, style, elitism, satanism, and, everything
that's rotten about rock 'n' roll.
 
I don't know Johnny Rotten...
but I'm sure, I'm sure he puts as much blood and sweat into what he does as Sigmund Freud did.
You see, what, what sounds to you like a big load of trashy old noise... is in fact...
the brilliant music of a genius... myself.
And that music is so powerful, that it's quite beyond my control.
And, ah... when I'm in the grips of it,
I don't feel pleasure and I don't feel pain, either physically or emotionally.
Do you understand what I'm talking about? Have you ever, have you ever felt like that?
When you just, when you just, you couldn't feel anything, and you didn't want to either.
You know, like that? Do you understand what I'm saying, sir? *1
 
 
私はパンクロックについての言う:
パンクロックはdilettantesがおよび、uhノおよび、uhのノ不人情なマニピュレーター、
エネルギーをとる、およびボディおよび中心および精神および時および心、
与える若者のであり音楽についてノ使用する単語によって
それなる、弾力性すべてそれなるものを。
そしてそれはノそれである軽蔑に基づいている言葉である;
方法、様式、elitism、satanismに、基づいているのは言葉、
ロックンロールについて腐っているすべてであり。
 
私は腐っているジョニーをノ知らないが、確実である、
Sigmund Freudがように彼がするものをに
彼が同様に多くの血および汗を入れることをことを私は確かめる。
実際はあなたへのどんな音が好むか天才の華麗な音楽ノ自分自身は、
屑の古い騒音の大きい負荷ノノである何、見る。
そしてその音楽はとても強力、によって私の制御を越えてかなりあるそれである。
そして私がそれのグリップにあるとき、ああノ、私は喜びおよび私が苦痛を、
物理的または感情的に感じないことを感じない。
私が述べていることを理解するか。 そのように、感じたあることがあるか。
ちょうど時、ちょうど、何でもおよびことができなかったときに
あなたを感じるほしくなかった。 そのように、知っているか。
私が言っていることの、言うことがわかるか。 *2
 
 

*1:http://en.wikipedia.org/wiki/Iggy_Pop

*2:Googleで訳したら、こうなった...。